منوي اصلي
وصيت شهدا
وصیت شهدا
لينک دوستان
نويسندگان
آمار وبلاگ
  • بازديد امروز :
  • بازديد ديروز :
  • بازديد اين ماه :
  • بازديد ماه قبل :
  • کل بازديدها : 58626
  • آخرين بازديد :
  • آخرين به روز رساني : شنبه 6 مرداد 1397 
  • تعداد نويسندگان :
  • تعداد کل مطالب : 157
جستجو
مطالب پيشين
آرشيو مطالب

وبلاگ نویسی نماز

پنجمین دوره جشنواره ملی جهادمجازی

لوگوي وبلاگ

http://womenhc.com/media/blogs/ghasemi/2_2.gif

لوگوی دوستان
پرتال جامع فرهنگی اطلاع رسانی راسخون

تجلی غدیر

لوگوی ما

حقیقت نماز

فریاد کربلا

يا بقيه الله

لوگوی تاخچه ای معبر

لوگوي وب حديث عشق

مسیر روشن

غریب مدینه

منتظران ظهور فرج

 قاب های بهشتی

کد ِکج شدَنِ تَصآویر

کداهنگ برای وبلاگ

http://www.axgig.com/images/23985469161492206573.jpg

 

قال ابو عبدالله علیه السلام:
استغفر الله فی الوتر سبعین مرة، تنصب یدک الیسری و تعد بالیمنی الاستغفار.
و کان رسول الله صلی الله علیه و آله یستغفر فی الوتر سبعین مرة و یقول:
هذا مقام العائذبک من النار سبع مرات.
امام صادق علیه السلام فرمود:
در نماز وتر هفتاد بار استغفار کن در حالی که دست چپ را (مقابل صورت) بلند کرده و با دست راست استغفار را می شماری.
و رسول خدا علیه السلام هم در نماز وتر هفتاد بار استغفار می کرد و هفت بار می گفت: ((هذا مقام العائذ بک من النار)).
یعنی این جایگاه کسی است که از آتش به تو (خدا) پناه آورده.(1)

1) بحارالانوار، ج 78، ص 287

چهل حدیث نماز شب نویسنده : محمود شریفی

 


 

http://www.axgig.com/images/24375184735408326181.jpg

 

مرحوم محدث قمى در سفينه البحار مى گويد: سجده نهايت تذلل و خاكسارى انسان در برابر خداوند، و عالى ترين درجه ى عبوديت است .
از نظر اسلام ، سجده مخصوص خداوند است . سجده ى ملائكه نسبت به حضرت آدم و سجده ى برادران يوسف درباره ى يوسف ، از باب تعظيم و تكريم بوده ، نه سجده اصطلاحى كه در نماز هفت عضو بدن را بر زمين مى گذريم .


گوش دادن به قرآن,خواندن نماز,قرآن

 

نماز و نشاط

توصیه قرآن در رابطه با نشاط در نماز

نماز و نشاط قرآن از منافقين چنين ياد مي كند كه آنها با كسالت نماز مي خوانند ، نه عاشقانه : ((و اذا قاموا الي الصلوة قاموا كُسالي ))(98) همچنين در آيه 54 سوره توبه از انفاق بدون عشق به شدّت انتقاد شده است : ((لاياءتون الصلوة الاّ و هم كُسالي و لاينفقون الاّ و هم كارهون )) دليل آن هم روشن است : هدف از عبادت و انفاق رشد معنوي است و شرط تحصيل آن علاقه است .

 


بررسی تأثیر نماز بر تربیت کودکان

 

چکیده

سابقه و هدف: فرزند انسان نتیجه آمال و آرزوهای او می‌باشد؛ زیرا که او ثمره حیات وی محسوب می‌گردد که به عنوان جانشین در روی زمین باقی می‌ماند. شایسته است که این نماینده واقعی انسان، به خصوصیات ویژه‌ای تربیت و آراسته گردد، نمی‌توان به این هدف نایل گردد؛ مگر اینکه فرزند را به آداب نیکو تربیت نمود.پیامبر (ص) می‌فرمایند:”اکرِمُوا أولادَکُم و أحسِنوا آدابَهُم یُغفَرلَکُم؛  فرزند خود را گرامی بدارید و آنان را خوب تربیت کنید تا آمرزیده شوید.» برای رسیدن به این هدف، خود والدین باید اهل ایمان باشند تا آن چه را که می‌خواهند به فرزندشان بیاموزندو براساس آموزه های دینی و اسلامی فرزندان خود را تربیت نمایند. نماز ارتباط قلبی انسان با یاد خداست و نقشی بسیار سازنده در تربیت روحی و اخلاقی انسان دارد. كسانی كه با نماز آشنا هستند به پایگاه روحی و معنوی با ارزشی دسترسی دارند.کودکان و نوجوانان به این پناه معنوی بیش تر نیازمندند.کودکان ونوجوانانی كه اهل نماز هستند در صورتی كه لغزش هایی داشته باشند با اتكاء به این ارتباط پیوسته و منظم، راحت تر می توانند از لغزش های خود برگردند، از این رو نباید از نقش اساسی نماز در تربیت كودكان و نوجوانان غفلت كرد..هدف این مقاله تاثیر نماز بر تربیت کودکان می باشد.


http://www.axgig.com/images/03481285017437326363.jpg

 

نماز وسيله ى ارتباط با خدا و راز و نياز و انس با پروردگار جهان مى باشد؛ بهترين وسيله ى تكامل سير و صعود و قرب به خداست ؛ معراج مؤ من و ناهى از فحشا و منكر مى باشد؛ امانت بزرگ الهى و ميزان قبولى اعمال است ؛ چشمه ى زلالى از نورانيت و معنويت است ، كه هر كس در شبانه روز پنج نوبت در آن وارد شود، از آلودگى هاى نفسانى پاك مى شود.
نماز يكى از واجبات و ضروريات دين اسلام است . پس كسى كه از روى انكار، نماز بخواند، كافر مى باشد و از دين اسلام بيرون است ؛ زيرا انكار نماز، انكار رسالت و قبول نداشتن قرآن مجيد است ؛ و اگر منكر وجوب نماز نباشد، ولى از روى تنبلى و مسامحه كارى ترك مى كند، چنين شخصى فاسق است .


Image result for ‫نماز‬‎

 

دکتر حمیدرضا بصیری، محقق و استاد دانشگاه در پاسخ به این سوال که تا چه اندازه گرایش به دین در کاهش آسیب های اجتماعی نقش آفرین است، گفت: اعتقادات، باورها و فرهنگ های هر جامعه نقش مهمی در کنترل آسیب های اجتماعی آن جامعه دارند. نقش این عوامل در جلوگیری از آسیب های اجتماعی و روانی به قدری است که قانون هم تا این اندازه نمی تواند اثرگذار باشد.


سجاده

 

اگر بخواهیم در نماز حال خوبی داشته باشیم، باید آداب باطنی را رعایت نماییم، با اعمال نورانی زمینه را فراهم کنیم و نور باطن را قوت بخشیم و در واقع وجودمان را از امراض اخلاقی پاک کنیم تا به درک لذت عبادت نایل آییم. چرا که یک مریض به علت بیماری از درک لذت بهترین غذاها بی بهره است و رغبتی به میل کردن غذای لذیذ ندارد.

 

 


تاثیر نماز بر ارتقاء سلامت اجتماعی و روانی

 

چکیده

«امروزه بیماری های روانی همواره به عنوان خطری انسان و جامعه را تهدید می کند و انسان ها بیش از هر چیز به آرامش و سلامت روانی نیاز دارند زیرا در سایه آرامش می توانند به رشد و کمال اهداف عالی و سجایای اخلاقی برسند. از سوی دیگر سلامت روانی در گرو جلوگیری از علل و عوامل و شرایط تنش زا نهفته است. به یقین می توان گفت آرامش روانی و عاطفی مهم ترین نیاز روزافزون همه انسان ها در گستره جهان است، زیرا غالب افراد در دنیای امروز به ویژه در غرب از ناامنی روانی، اضطراب و افسردگی رنج می برند و اگر انسان در پی درمان واقعی خویش است باید خودفریبی نکرده و در پی راه حل های بیهوده نباشد. اگر به ریشه بیماری های روانی جامعه دقت کنیم به یکی از علل آن یعنی ضعیف بودن ارتباط با انسان ها با خدا،انجام ندادن فرایض معنوی و اقامه نکردن نماز می رسیم». (افروز، 93:1383).


ما در هر نماز با گفتن« اهدنا الصرط المستقیم »از خداوند راه مستقیم را مى خواهیم.

انسان هر لحظه فکر تازه اى دارد، دوستان و دشمنان، نزدیکان و بیگانگان، طاغوت ها و وسوسه گران وشیاطین نیز با تلقین و تشویق و تهدید و تبلیغ، براى انسان طرح هائى را دارند و برنامه ریزى هائى مى کنند که انسان جز با امداد الهى هرگز نمى تواند در میان این همه راه که از هوسها مایه مى گیرد، نجات یابد و راه مستقیم را بپیماید.

« اهدنا الصراط المستقیم » ،راه مستقیم:

راه خدا و اولیاى خداست.

راهى است که از هرگونه خطا و انحراف دور است.

راهى است که ترسیم کننده آن مرا دوست دارد و نیازم را مى داند.

راهى است که به بهشت منتهى مى شود.

راهى است که با فطرت سالم هماهنگ است.

راهى است که اگر در آن راه بمیرم شهید محسوب مى شوم.

راهى است که از عالم بالا و بالاتر از علم ماست.

راهى است که انسان در آن دچار شک وپشیمانى نمى شود.

راهى است از همه راه ها صاف تر، نزدیک تر و روشن تر.

وبالاخره راه مستقیم، راه انبیا، شهدا، صالحان وصدیّقین است.

اینها نشانه هاى راه حقّ ومستقیم است که شناخت آن مشکل و دقیق است وحرکت وپایدارى درآن نیاز به امداد الهى دارد.




تعداد صفحات :

 | 1 |  2 |