منوي اصلي
وصيت شهدا
وصیت شهدا
لينک دوستان
نويسندگان
آمار وبلاگ
  • بازديد امروز :
  • بازديد ديروز :
  • بازديد اين ماه :
  • بازديد ماه قبل :
  • کل بازديدها : 43675
  • آخرين بازديد :
  • آخرين به روز رساني : دوشنبه 27 آذر 1396 
  • تعداد نويسندگان :
  • تعداد کل مطالب : 157
جستجو
مطالب پيشين
آرشيو مطالب

وبلاگ نویسی نماز

پنجمین دوره جشنواره ملی جهادمجازی

لوگوي وبلاگ

http://womenhc.com/media/blogs/ghasemi/2_2.gif
لوگوی دوستان
پرتال جامع فرهنگی اطلاع رسانی راسخون

تجلی غدیر

لوگوی ما

حقیقت نماز

فریاد کربلا

يا بقيه الله

لوگوی تاخچه ای معبر

لوگوي وب حديث عشق

مسیر روشن

غریب مدینه

منتظران ظهور فرج

 قاب های بهشتی

کد ِکج شدَنِ تَصآویر

کداهنگ برای وبلاگ


 

شهید محمدعلی رهنمون؛

نماز جماعت در عروسی!

شنیده بودیم نماز جماعت و اول وقت برایش اهمیت دارد، ولی فکر نمی کردیم این قدر مصمم باشد!
 

شنیده بودیم نماز جماعت و اول وقت برایش اهمیت دارد، ولی فکر نمی کردیم این قدر مصمم باشد!

صدای اذان که بلند شد، همه را بلند کرد؛ انگار نه انگار عروسی است، آن هم عروسی خودش!

یکی را فرستاد جلو، بقیه هم پشت سرش، نماز جماعتی شد به یاد ماندنی.

سرویس مقاومت جام نیوز؛

رزمندگان شمال


 

 http://www.axgig.com/images/06749976773652037961.jpg

پاداش خشک کردن و خشک نکردن دست و صورت با دستمال پس از وضو
«عن إبراهیم بن محمد بن حمران عن أبیه عن أبی عبد الله ع قال من توضأ و تمندل کتبت له حسنة و من توضأ و لم یتمندل حتى تجف وضوؤه کتبت له ثلاثون حسنة؛ ابراهیم بن محمد بن حمران از پدرش از امام صادق (ع) نقل کرده است که فرمود: هر کس وضو بگیرد و دست و صورت خود را با دستمال خشک کند یک حسنه براى او نوشته مى شود، و هر کس وضو بگیرد و دست و صورت خود را با دستمال خشک نکند تا آنکه آب وضویش خشک شود سى حسنه براى او نوشته خواهد شد».

پاداش وضو براى نماز مغرب و نماز صبح 
«عن سماعة بن مهران قال قال أبو الحسن موسى ع من توضأ للمغرب کان وضوؤه ذلک کفارة لما مضى من ذنوبه فی نهاره ما خلا الکبائر و من توضأ لصلاة الصبح کان وضوؤه ذلک کفارة لما مضى من ذنوبه فی لیلته ما خلا الکبائر؛ سماعه بن مهران از حضرت ابوالحسن موسى بن جعفر (ع) نقل کرده است که فرمود: هر کس براى نماز مغرب وضو بگیرد، وضویش کفاره گناهان گذشته روز اوست بجز گناهان کبیره، و هر کس براى نماز صبح وضو بگیرد، وضویش کفاره گناهان گذشته شب اوست بجز گناهان کبیره».

پاداش باز گذاشتن چشمها هنگام وضو
«عن ابن عباس قال قال رسول الله ص افتحوا عیونکم عند الوضوء لعلها لا ترى نار جهنم؛ از ابن عباس نقل شده است که پیامبر خدا (ص) فرمود: چشمان خود را هنگام وضو باز بگذارید، باشد که آتش دوزخ را نبیند».

پاداش تجدید وضو
«عن أبی قتادة عن الرضا ع قال تجدید الوضوء لصلاة العشاء یمحو لا و الله و بلى و الله؛ ابوقتاده از امام رضا(ع) نقل کرده است که فرمود: تجدید وضو براى نماز عشا، گناه قسم خوردن به «لا و الله» و «بلى و الله» را محو مى کند».
«عن المفضل بن عمر عن أبی عبد الله ع قال من جدد وضوءه لغیر صلاة جدد الله توبته من غیر استغفار؛مفضل بن عمر از امام صادق (ع) نقل کرده است که فرمود: هر کس وضوى خود را براى غیر نماز تجدید کند، خداوند توبه او را بى آنکه استغفار کرده باشد مى آمرزد».


پاداش کسى که با وضو به بستر خواب رود
«عن محمد بن کردوس عن أبی عبد الله ع قال من تطهر ثم آوى إلى فراشه بات و فراشه کمسجده؛محمدبن کردوس از امام صادق (ع) نقل کرده است که فرمود: هر کس وضو بگیرد و به بستر خواب رود، بسترش به هنگام خواب مانند جایگاه سجده او خواهد بود».

منـابـع

شیخ صدوق- ثواب الأعمال و عقاب الأعمال- صفحه 15-18

محمدبن علی ابن بابویه- پاداش نیکیها و کیفر گناهان- ترجمه انصاری- صفحه 35-41

 سایت طلبه پاسخگو


 

Image result for ‫نماز‬‎

 

1- برآورده شدن خواسته ها:


حضرت عبدالعظیم حسنی از امام حسن عسكری(علیه السلام) روایت می كند كه فرمودند: "خداوند متعال با حضرت موسی تكلم كرد، حضرت موسی فرمود:خدای من. كسی كه نمازها را در وقتش به جای آورد چه پاداشی دارد؟ خداوند فرمود:حاجت و درخواستش را به او عطا می كنم و بهشتم را برایش مباح می گردانم."1 
حضرت حجةالاسلام والمسلمین هاشمی نژاد فرمودند: پیرمردی مسن، ماه مبارك رمضان به مسجد لاله زار می آمد. خیلی آدم موفقی بود، همیشه قبل از اذان داخل مسجد بود. به او گفتم: حاج آقا. شما خیلی موفقید، من هر روز كه به مسجد می آیم می بینم شما زودتر از ما آمده اید جا بگیرید، او گفت: نه آقا، من هرچه دارم از نماز اول وقت دارم و بعد گفت: من در نوجوانی به مشهد رفتم. مرحوم حاج شیخ حسن علی نخودكی را پیدا كردم و گفتم: من سه حاجت مهم دارم، دلم می خواهد هر سه تا را خدا در جوانی به من بدهد، یك چیزی یادم بدهید؟ ایشان فرمودند: چی می خواهی؟ گفتم: یكی دلم می خواهد در جوانی به حج مشرف شوم، چون حج در جوانی لذت دیگری دارد. فرمودند: نماز اول وقت به جماعت بخوان. گفتم: دومین حاجتم این است كه دلم می خواهد یك همسر خوب خدا به من عنایت كند.


منشأ حضور قلب در هر عمل آن است که قلب، آن عمل را با عظمت تلقی کند و مهم بشمارد، اگر ما مناجات حق تعالی را حتّی به اندازه مکالمه با یک مخلوق اهمیت دهیم هرگز این قدر غفلت و سهو و نسیان نمی کنیم.

حضور قلب


 

http://www.axgig.com/images/18619372788939998126.jpg

آدم علیه السلام بوده است. از همان روزی که پروردگار، پیامبرانی را برای هدایت انسان و نجات او در دنیا و آخرت برانگیخت، به برپا داشتن نماز فرمان داد و آن را بهترین تکلیف برای بندگان برشمرد. از آیه های قرآنی و روایت ها چنین برمی آید که همه پیامبران، این عبادت بزرگ را به جای می آوردند و مردم را به آن سفارش می کردند، چنان که حضرت امام صادق علیه السلام دراین باره می فرماید: «اَحَبُّ الْاَعْمالَ الیّ الصلاه وَ هِیَ آخِرُ وَصایَا الْاَنْبِیاءِ؛ محبوب ترین کارها نزد خدا نماز است و نماز آخرین وصیت و سفارش پیامبران بوده است».(1)

 

سرخسی، در کتاب المبسوط خود می گوید:

شنیدم از استادم شمس الائمه الحلوانی که در تأویل قول خداوند «اقم الصلاه لذکری» (طه: 14) می گفت: «به خاطر اینکه من آن را در هر کتاب آسمانی منزل (فرو فرستاده شده) و بر هر پیامبر مرسل (فرستاده شده) یادآوری کردم».(2)

در صُحُف حضرت ادریس علیه السلام چنین آ مده که در نخستین روز اقامت حضرت آدم و حضرت حوا بر زمین، خداوند پنج رکعت نماز عصر، مغرب و عشا را بر حضرت آ دم واجب کرد.(3) هنگامی که حضرت آدم از دنیا رفت، حضرت شیث او را غسل داد و بر او نماز خواند.(4)


1- شیخ صدوق، من لایحضره الفقیه، ج 1، ص 210. «الف» و «لام» در الانبیاء مفید عموم است.

2- شمس الدین محمد سرخسی، المبسوط، ج 2، ص 4.

3- محمدباقر مجلسی، بحارالانوار، ج 11، ص 196.

4- محمدباقر مجلسی، بحارالانوار، ج 11، ص 263.

منبع : کتاب پرسمان نماز : پاسخ به پرسشهای نماز  پدیدآورنده : محسن محمدی

 

 


 

http://www.axgig.com/images/80634996673989986545.jpg

برای هر قشری به زبانی باید سخن گفت : مخصوصا با جوان ها ، دانش آموزان دبیرستانی و دانشگاهیان، باید با زبان خاصی صحبت کرد اگر در برخورد با آنان فقط به ترجمه ی این آیه اکتفا کنیم که : « ان الصلوه تنهی عن الفحشاء و المنکر» (1) شاید کافی نباشد ، چون معلوم نیست که او چندان از فحشا و منکر که بدان آلوده شده ناراحت باشد ، هنوز به گرفتاری های آن دچار نشده ، باید ما این آیه را توضیح بدهیم و بگوییم چرا نماز ، انسان را از فحشا و منکر باز می دارد .نماز به تو چه می دهد که تو به سراغ فحشا و منکر نمی روی . سعی کنیم جوانان را با طعم شیرین نماز آشنا کنیم .
مسئله ی نماز ، مسئله نیایش است و باید از نیازی که انسان به نیایش دارد سخن به میان آوریم ما باید جوان ها را متقاعد کنیم که به نیایش در برابر خداوند احتیاج دارند. باید نماز را در ارتباط با انسان و نیازهای حقیقی انسان برای آنها تعریف کنیم که انسان موجودی است که با این دنیای مادی و ظاهری و ظواهر و مظاهر آن سیراب و اقناع نمی شود ، انسان در این جهان خود را غریب و تنها احساس می کند ، لذا به هر چیزی رو می کند . تا وقتی به خواسته ی خود نرسیده گمان می کند که آرزوهایش را برآورده می کند ؛ ولی وقتی به آن می رسد دچار پوچی می شود . این تصویر سراب گونه ی جهان را ما باید ترسیم کنیم . این بیان قرآنی را ما باید ترسیم کنیم که در این دنیا تا زمانی که دل شما متوجه خدا نشود به هر چیزی که روی آورید ناکام می مانید . این نیاز انسان به ثبات ، این نیازی که انسان به جاودانگی دارد ، به حیات مطلق دارد ، به زیبایی مطلق دارد . و این نیاز حقیقی وقتی محقق می شود که این انسان با خداوند در ارتباط باشد . به نیایش به درگاه خداوند بپردازد و بر آستان او سر فرود آورد .
و این انسان در جست و جوی نامتناهی است و به تعبیر « دکارت » یکی از فلاسفه ی اروپا « در وجود انسان هیچ نشانه ای از جانب خداوند گویاتر از نامتناهی حقیقی خداست . وقتی انسان سجاده ای می افکند و به نماز می ایستد در حقیقت در مقابل آن نامتناهی حقیقی سجده می کند ، در برابر حیات نامتناهی ، زیبایی نامتناهی ، علم نامتناهی و قدرت نامتناهی که در این دنیا پیدا نمی کند و سرگشتگی همه در دنیا به علت آن است که نیازهای نامتناهی را سراغ امر متناهی برده اند و آن معشیت ضنک که قرآن می فرماید: « و من أعرض عن ذکری فان له معیشه ضنکا » ؛ (2) هر کس از یاد من اعراض کند ، پس به تحقیق برای او زندگی سختی قرار داده می شود. تجلی با ارزش در همین سرگشتگی است و این همان سرگشتگی است که انسان غربی با همه ی ترقی ها و کشف ستاره و ماه و فضا باز به آن مبتلا است و این همه بیماری و گرفتاری برای این است که از این امر نامتناهی حقیقی غافل اند و آن میل نامتناهی را متوجه امر محدود کرده اند. (3)

پی نوشت ها:

1. عنکبوت (29) آیه 45 .
2. طه (20) آیه 124 .
3. ر.ک : نماز نشانه حکومت صالحان ، مجموعه ی مقالات ارائه شده در سمینار نماز مشهد ، ص 95 - 104 سخنرانی جناب آقای دکتر غلامعلی حداد عادل .

منبع: کتاب دانستنی های لازم از نماز


پیوند نماز با تاریخ

1.jpg

نماز مخصوص اسلام نیست زیرا به گفته قرآن قبل از اسلام، حضرت عیسی نیز مأمور به نماز بود. قرآن از زبان او می فرماید: «وَ أَوْصانی بِالصَّلاه» یعنی خدا مرا به نماز سفارش کرد. چنانکه قبل از او حضرت موسی و قبل از او حضرت شعیب و قبل از او نیز حضرت ابراهیم مأمور به اقامه نماز بودند.

با این حساب نماز هم با تاریخ گذشته پیوند دارد و هم با تاریخ آینده یعنی زمانی که امام زمان(عج) ظاهر شود، حضرت عیسی از آسمان به زمین آمده و پشت سر ایشان نماز می خوانند.

از این رو بر هر یک از مسلمانان واجب است که نماز را به نسل بعد از خود که تاریخ سازان آینده هستند، آموزش دهند.

منبع: کتاب پیوند های نماز آقای قرائتی


 

http://www.axgig.com/images/64353148511182214612.jpg

 

شيخ بهايى (رحمة الله ) در كتاب نفيسش موسوم به اربعين ، حديثى از امام باقر (ع ) نقل كرده كه : شخصى به نام شيبه هذلى نزد

پيغمبر (ص ) آمد و گفت : اى رسول خدا! من پير شده ام و سن من بالا رفته است و مرا توانايى به عمل نماز و روزه و حج و جهاد كه خود را به آنها عادت داده ام نمانده است ، پس اى رسول خدا! دستورى سبك يادم ده تا خداى مرا از آن بهره رساند. پيغمبر (ص ) فرمود: گفتارت را دوباره بازگو كن ! شيبه سه بار سخنش را بازگو كرد. رسول خدا (ص ) گفت : در گرداگرد تو درخت و كلوخى نيست مگر اين كه از رحمت تو به گريه افتاد. چون نماز صبح را گزاردى ، ده بار بگو: سبحان الله العظيم و بحمده و لا حول و لا قوة الا بالله العلى العظيم كه البته خداى عزوجل تو را به گفتن آن از كورى و ديوانگى و بيمارى خوره و تنگدستى و نادارى و رنج پيرى نگاه مى دارد. شيبه مى گفت : اى رسول خدا! اين از براى دنياى من است ، از براى آخرت چه بايد كرد؟ رسول خدا (ص ) فرمود: بعد از هر نماز مى گويى : اللهم اهدنى من عندك ، و اءفض على من فضلك ، وانشر على من رحمتك و اءنزل على من بركاتك . شيبه اين كلمات را بگرفت و برفت . پس رسول خدا (ص ) فرمود: اگر بدين دستور عمل كند و به عمد آن را ترك نگويد، درهاى هشتگانه بهشت به رويش گشوده شود، از هر كدام كه خواهد داخل بهشت شود. (1)

1-  نامه ها و ملاقات ها، ص 49.

 پندهاى حكيمانه علامه حسن زاده آملى
نويسنده : عباس عزيزى




تعداد صفحات :

 | 1 |  2 |  3 |  4 |  5 |  6 |  7 |  8 |  9 |  10 |  > |