منوي اصلي
وصيت شهدا
وصیت شهدا
لينک دوستان
نويسندگان
آمار وبلاگ
  • بازديد امروز :
  • بازديد ديروز :
  • بازديد اين ماه :
  • بازديد ماه قبل :
  • کل بازديدها : 53818
  • آخرين بازديد :
  • آخرين به روز رساني : دوشنبه 27 آذر 1396 
  • تعداد نويسندگان :
  • تعداد کل مطالب : 157
جستجو
مطالب پيشين
آرشيو مطالب

وبلاگ نویسی نماز

پنجمین دوره جشنواره ملی جهادمجازی

لوگوي وبلاگ

http://womenhc.com/media/blogs/ghasemi/2_2.gif
لوگوی دوستان
پرتال جامع فرهنگی اطلاع رسانی راسخون

تجلی غدیر

لوگوی ما

حقیقت نماز

فریاد کربلا

يا بقيه الله

لوگوی تاخچه ای معبر

لوگوي وب حديث عشق

مسیر روشن

غریب مدینه

منتظران ظهور فرج

 قاب های بهشتی

کد ِکج شدَنِ تَصآویر

کداهنگ برای وبلاگ

پارانوئید

 

یا ایها الذین آمنوا اجتنبوا كثیرا من الظن ان بعض الظن اثم …

سوره مباركه حجرات ـ آیه 12

شاید بد نباشد "شخصیت پارانوئید"(Paranoid Personality) را به "شخصیت ظنین" ترجمه نماییم، چرا كه مبتلایان به این اختلال، دچار سوء ظن عمیق و عدم اعتماد نسبت به بسیاری از اطرافیان خود می باشند (1) .  این اختلال كه معمولا در آقایان بیش از خانم ها دیده می شود، در اوایل جوانی آغاز می گردد و در جامعه ما با عناوین مختلفی مثل بدبین، متعصب یا دل سیاه! و ... شناخته می شود.

مبتلایان به این عارضه، كارهای اطرافیان شان را برای خود به شدت تحقیر كننده یا تهدید آمیز می دانند و پیوسته نگران نوعی آسیب دیدن یا سوء استفاده از جانب دیگران هستند. این افراد با این كه به كرات، وفاداری و قابل اعتماد بودن دوستان و خویشاوندان خود را مورد ارزیابی و پرسش قرار می دهند، اما با این وجود باز هم به دوستی و همراهی آنان شك دارند.

مسئله شایع در مورد مبتلایان به این بیماری، شك و سوء ظن دائمی و بدون دلیلی است كه در مورد وفاداری همسران خود به خرج می دهند و پیوسته در جستجوی شواهدی از خیانت همسران خود برمی آیند. به این ترتیب رفتار آنها پیوسته در اطرافیان شان ترس و تعارض ایجاد می كند و به طور كلی این بیماران در زمینه كار و زندگی با دیگران دچار مشكلات همیشگی هستند و مسائل شغلی و زناشویی فراوانی برایشان ایجاد می شود. چرا كه آنها در بسیاری از مسائل ساده و خوش خیم زندگی، نشانه هایی از تحقیر یا اهانت می یابند. مثلا تصور می كنند كه فلان همسایه به قصد آزارشان ظرف زباله را دم در گذاشته است! 

در مورد درمان این بیماری، دانش پزشكی چندان توفیقی نداشته است و چه بسا كه این بیماری در تمام طول عمر فرد برطرف نشود، اما آیین اسلام، كثیر الظن بودن را نوعی گناه به حساب می آورد و در واقع مهر تایید بر بیمار بودن این افراد می زند. پس می توان انتظار داشت هر دستور اسلامی از جمله نماز كه گناه را از انسان دور می كند، در زدودن بیماری گناه آلود نیز موثر واقع شود. (2)

همان طور كه اشاره كردیم شروع این اختلال در آغاز جوانی می باشد، یعنی زمانی كه چند سالی از وجوب فریضه نماز گذشته است و انسان نمازگزار سال هاست كه در نماز خود "الحمدلله رب العالمین" گفته است و خدای را به بزرگی و احاطه كامل بر جهان و جهانیان ستوده است و بدین ترتیب این باور را در وجود خویش ملكه ساخته است كه"جهان را صاحبی است به نام خدا، كه برگی بی اذن و اجازه او از درخت بر زمین نمی افتد" و با زمزمه مداوم "ایاك نعبد و ایاك نستعین" بدین باور قلبی رسیده است كه همه كارهای خود، همه زندگی خود و همه هستی خودش را فقط به خدایی این چنین قدرتمند بسپرد و از هیچ اتفاق ناگواری، نگران نباشد.       

تكرار این باور عمیق ایمانی، بارها و بارها در طی شبانه روز، نمازگزار را بدان جا می رساند، كه حتی اگر در اطرافیان خود رفتاری را تهدید كننده یا تحقیر آمیز بیابد و یا به سوء ظنی در رابطه با همسر یا بستگان خود برسد، با تكیه بر همان نماز و ایمان، از سوء ظن گناه آلود بپرهیزد و حساب کار را به پروردگار متعال و منتقم بسپارد.

به قول حافظ شیرازی:

كار خود گر به خدا بازگذاری حافظ                       ای بسا عیش كه با بخت خدا داده كنی

با توجه به این كه سن شیوع و شروع این اختلال در آغاز جوانی و سال ها پس از وجوب نماز است، بروز این اختلال در نمازگزاران به مراتب کمتر از افراد تارك الصلوه می باشد.

پی نوشت ها:

(1) مطالب علمی این مقاله از ترجمه سیناپس كاپلان ـ سادوك جلد سوم صفحات 257 ـ 272 اقتباس شده  است.

(2) اشاره به این نكته خالی از لطف نیست كه یك مزیت بسیار مهم برای بسیاری از تعالیم و فرایض اجتماعی اسلام، از جمله نمازهای جمعه و جماعت و همچنین آیین شكوهمند حج و حتی دستورهای اقتصادی اسلام مثل خمس و زكات، پرورش روح(رحماء بینهم) و افزایش دهنده ی مهر و محبت و در نتیجه دوری از سوء ظن و بدبینی نسبت به یكدیگر می باشد.

نویسنده : دكتر مجید ملك محمدی



http://www.axgig.com/images/42130822737822140909.jpg

قال علی علیه السلام:
ان الله عزوجل اذا اراد ان یصیب اهل الارض بعذاب قال لولا الذین یتحابون بجلالی، و یعمرون مساجدی و یستغفرون بالاسحار لانزلت بهم عذابی.
امام علی علیه السلام فرمود:
هنگامی که خداوند بزرگ اراده می کند مردم روی زمین را گرفتار عذاب کند می گوید: اگر نبودند کسانی که مرا بخاطر جلال و جبروتم دوست می دارند و مساجد مرا آباد می کنند و سحرگاهان استغفار می کنند عذابم را بر زمینیان نازل می کردم.(1)

1) بحارالانوار، ج 87، ص 150.

منبع : چهل حدیث نماز شب نویسنده : محمود شریفی

 


 

نماز در جبهه

نماز در وصیت نامه شهدا :

• شهید كارور، محمدرضا:

با قلبی پاک نماز به جای آورید و با انجام فرامین مقدس اسلام، خود را به خدا نزدیكتر كنید.

• شهید كاشانی، سعید:‌

معنی نماز را حتماً‌ یاد بگیر، در موقع برخورد با مشكلات كوچک و بزرگ است كه فواید بی ‌شمار نماز را متوجه می‌شوی و درک می ‌كنی كه نماز روح انسان را تغییر می ‌دهد. البته مقدار تأثیر آن بر آدم بستگی به ایمان و توجه او دارد.


Image result for ‫شهریار‬‎

 

مناجات سحر
 

صلا زدند که برگ صبوح ساز کـنــــــید 

به ساز مرغ سحر ترک خواب نـاز کـنید

می‌خمار شکن می‌دهند کز سرهــــــــــــا 

خمار چون شکن زلف یار بـاز کنـــــــیـد

سرود بدرقه‌ی کاروان شب خوانـــــــیــد 

در ای قافله‌ی صبح پیشـواز کنــــــــــیــد 

به ساز زهره، سـماوات می‌دهد پیغـــــام 

که گوش دل به مـناجات اهل راز کنــــید 

وضو به چشمه‌ی صهبای صبحدم سازید 

به سوی قبله‌ی میخوارگـان نمـــــاز کنید 

چو بلبلان بهــــــاری به اهتزاز نســـــیم 

هوای شور و نوایی به سـوز و ساز کنید 

یگانه راز و نیاز قبول اهــــل دل اســت 

دو گانه‌ای که به درگاه بی‌نیـــــاز کنـــید

سر نیــــاز فرود آورید و نـــــذر قبـــول

به زیر قـــــبه‌ی این بــارگاه نــاز کــنید 

نگین خـــاتم جم در نمـــــاز مـی‌بـخـشند 

نظر به حـــلقه‌ی رندان پاکبـــــاز کـــنید 

یگـانه راز عروج مقــــام قرب ایـــنست 

که از گــروه عزازیل احتــــزاز کــــنید 

به زلف یار اگـــر دســت یافت آه سحــر 

بسا که پرچم عزت به اهـــتزاز کـــــنید 

یکی است نغمه اگر زخمه‌ها به زیر و بم است 

به پـــرده‌های حـقیقت رهِ مــجــــــاز کنید 

اگر به ساز دل شهریــــار گوش دهـــــید 

جهان پر از طرب و شور و شاهناز کنید 
 

سید محمد حسین شهریار


 

 

پیامبر اکرم (ص) : 


وضو کلید نماز و نماز کلید بهشت است . 
دانش بشری از سال ها پیش حواس انسان را در پنج عنوان ( بینایی ، شنوایی ، بویایی ، چشایی و لامسه ) طبقه بندی می کند و همین حواس پنجگانه هستند که رابطه گسترده انسان و دنیای اطراف او را شکل می دهند . 


نماز و پیش‌گیری از آسیب‏های اجتماعی

با نگاهی گذرا به لیست آسیب‌های اجتماعی می‌توان موارد را در دو ستون، شامل مصادیق منکرات و مصادیق فحشاء دسته‌‌بندی نمود، آسیب‌های اجتماعی ریشه در دو معضل جدی و اساسی دارد:

۱- غلبه قوه غضبیه که  باعث ایجاد منکرات می‌‌شود.

۲- غلبه قوه شهویه که باعث ایجاد شهوات می‌‌شود.

راه درمان را نیز خداوند متعال به جامعه نشان داده است، راهی ارزان، ساده و با مدت زمان کم تحت عنوان نماز که خداوند در دو آیه از قرآن نقش نماز در پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی را فرموده‌‌اند.


وسواس

 

شیطان به وسیله وسواس نمی تواند به ضرر بنده خدا كاری كند، مگر آن كه بنده از یاد خدا اعراض كرده باشد. (1)

" وسواس (Obsession)" از قدیمی ترین اختلالات شناخته شده روانی است كه بین مردم از شیوع نسبتا بالایی برخوردار است (2). وسواس را امروزه در دو عنوان كلی "وسواس فكری" (مانند احتیاط یا تنفر مربوط به ترشحات و مواد دفعی بدن، ترس از وقوع اتفاقات وحشتناك مثل آتش سوزی و مرگ و ...) و "وسواس عملی"(مانند شست و شوی دست، استحمام، آرایش مفرط، امتحان درها و قفل ها، مرتب و منظم كردن، احتكار و جمع آوری و ...) طبقه بندی می كنند. (3)

موضوع سخن امروز ما "وسواس فكری" است كه می تواند مشكلات متعدد و مسایل آزاردهنده بسیاری را برای شخص مبتلا و اطرافیانش به همراه داشته باشد. در این حالت شخص مبتلا ممكن است تصاویری ذهنی به شكل صحنه های وحشتناك و ناراحت كننده بسیاری داشته باشد كه هر چه بیمار سعی در مقاومت در مقابل آنها دارد، نمی تواند از آنها خلاص شود. این وسوسه فكری از موضوعات بسیار كلی مانند سؤال ذهنی درباره اینكه: چه كسی خدا را آفریده؟ هدف از زندگی چیست؟ و ... گرفته تا افكار گناه آلوده جنسی و ترس های مرضی و .. متفاوت است و تقریبا همه این افكار بیمار را در وضعیت وحشتناكی قرار می دهند.


برچسب‌ها: وسواس


کودک

رب اجعلنی مقیم الصلوه و من ذریتی ربنا و تقبل دعاء

پروردگارا ! من و فرزندانم را از اقامه كنندگان نماز قرار ده و دعای مرا قبول فرما.

سوره مباركه ابراهیم ـ آیه شریفه 40

عبارت مشهور"العلم فی الصغر، كالنقش فی الحجر"(دانش در كودكی، مانند نقش پایدار در سنگ است)، امروزه با پیشرفت دانش پزشكی و روان پزشكی و به خصوص با پیدایش روان كاوی توجیه كامل علمی پیدا كرده است.

روان شناسی مدرن، با تداعی از مكتب روان كاوی فروید و نظریات "ژان پیاژه"، "جان باولف" و بسیاری از دانشمندان دیگر، به ما می گوید كه مهم ترین دوران زندگی بشر كه به وجود آورنده شخصیت نهایی او خواهد بود، دوران كودكی است. بر این اساس هر قدمی كه در جهت ایجاد سلامت روانی اطفال برداشته شود، به نوبه خود سبب ایجاد جامعه ای سالم و موفق خواهد شد.




تعداد صفحات :

 | 1 |  2 |  3 |  4 |  5 |  6 |  7 |  8 |  9 |  10 |  > |